Tuesday, August 2, 2011

Masjid al irsyad, Indonesia



Masjid al irsyad terletak di Parahyangan,Barat Jawa,Indonesia. Masjid ini bercirikan rekabentuk kontemporari. 


Kali pertama aku lihat rekabentuk masjid ini,aku dah tertarik. 


Dengan rekabentuk tanpa kubah yang biasa kita lihat pada masjid di Malaysia,dinding yang dihiasi tulisan khat kufi (aku ada post entri berkaitan kufi sebelum ini ),terdapat elemen alam semulajadi, ringkas dan kemas.

Jelas disini,tanpa kubah pun ia tetap berdiri teguh sebagai musolla.Lagipun, kubah bukanlah elemen wajib yang perlu ada pada setiap musolla.


Berdasarkan pemerhatian aku, terdapat juga sedikit kelemahan yang ada pada senibina ini. Biasalah tu, NO PERFECT DESIGN. 

Yang pertama, dalam rekabentuk masjid ini tidak dipisahkan ruang musolla untuk jemaah wanita dan lelaki. Jadi,pasti menimbulkan kesulitan kepada jemaah wanita. Jalan penyelesaian yang telah dilakukan : partition di letakkan bagi memisahkan jemaah. Kegagalan : partition yang diletakkan pasti menjejaskan sedikit sebanyak keindahan reka bentuk yang sedia ada pada masjid ini.


Yang kedua, jemaah tiada pilihan untuk masuk ke ruang musolla dari pelbagai arah.Jemaah terpaksa mengikut laluan yang telah dipisahkan untuk jemaah lelaki dan wanita.Ciri ini biasa kita lihat pada kebanyakkan masjid. Bagi aku,kebebasan jemaah untuk keluar masuk dari mana-mana pintu atau ruang keluar masuk lebih baik berbanding diberi pilihan hanya mengikut satu laluan sahaja.Ini pendapat aku. PENDAPAT ANDA?
laluan keluar masuk jemaah

mimbar utama

bird eye view

selepas bersolat jika berehat disini sambil berzikir pasti menenangkan jiwa

bentuk sfera dengan kalimah ALLAH terukir
pandangan luar : laluan pejalan kaki ke tandas dan tempat mengambil wudhuk


menara masjid

tandas yang direka cantik dan kemas

ruang musolla



No comments:

Post a Comment