Thursday, July 7, 2011

Masjid

Masjid atau musolla merupakan pusat dan nadi kegiatan ummah. Masjid bukan sahaja berfungsi sebagai tempat beribadah malah juga sebagai pusat pendidikan,pusat penyebaran dakwah,pusat kegiatan sosial,tempat persinggahan musafir dan banyak lagi.

Dalam konteks seni bina pula, penulis berpendapat masjid atau musolla yang baik haruslah bersifat terbuka iaitu tiada dinding penghalang seperti kebiasaan masjid yang biasa kita lihat dan juga mempunyai unsur alam semulajadi.

Alangkah indahnya ruang musolla itu jika jemaah boleh keluar atau masuk ke dalam ruang solat dari pelbagai arah,bersifat terbuka, dan unsur alam yang ada juga pasti dapat memberi ketenangan jiwa kepada jemaah ketika melakukan ibadah hatta menjalankan aktiviti.

Penulis tiba-tiba tulis entri berkaitan masjid ni sebenarnya sebagai intro. Memandangkan penulis agak sibuk, tak sempat nak update pasal seni bina masjid. Nanti penulis akan tulis lagi entri berkaitan masjid,Insyaallah.


 "Nur hidayah petunjuk Allah bersinar dengan nyata (terutama sekali) di masjid sebagai tempat ibadat yang diperintah oleh Allah supaya dimuliakan dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (Ibadat dikerjakan oleh) orang yang kuat imannya, yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual beli daripada menyebut serta mengingati Allah dan mendirikan solat serta mengeluarkan zakat; mereka takut hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan." – (surah Al-Nur, ayat 36-37) 

No comments:

Post a Comment